Rektorn har ordet

Hej!

Varmt välkomna tillbaka till ett nytt år och en ny spännande vårtermin!

Trots den rådande pandemin har vi tack vare ett fantastiskt samarbete lyckats navigera oss igenom en utmanande hösttermin på ett utmärkt vis och vi ser nu fram emot en vårtermin där vi fortsätter att visa varandra förståelse och följa de rekommendationer som ges.

Distansundervisning i åk. 7-9, 8 – 24 januari

Som ni blivit informerade om fick vi innan terminsstart uppdaterade rekommendationer från smittskyddsläkaren i region Sörmland där man rekommenderade samtliga högstadieskolor till distansundervisning. Med anledning av detta har åk. 7-9 haft distansundervisning sedan starten av terminen 8 januari.

Vi hade redan en färdig plan för distansundervisning som utarbetades under förra året och det har fungerat väldigt bra att komma igång. Vi följer hela tiden vad smittskyddsläkaren i Sörmland och de statliga myndigheterna säger och är beredda att justera planeringen vid behov. Vi är redo att fortsätta arbeta med distansundervisning helt eller delvis även efter den 24 januari om situationen kräver det. Vi kommer självklart att informera såväl eleverna som vårdnadshavare så tidigt som möjligt om hur undervisningen kommer att bedrivas efter den 24 januari.

Jag påminner om några datum under våren:

  • Sportlov v.8 (22–26 februari)
  • Påsklov v.14 (5 – 9 april)
  • Skolavslutning och sista dag för terminen är torsdag 10 juni

Hjärnstark Junior

Jag har i tidigare rektorsbrev skrivit om Anders Hansen som är psykiatriker, läkare och författare. Han har bland annat skrivit om hjärnan, stress och mobiltelefoner. Efter att han skrivit boken Hjärnstark märkte han att kunskapen om hjärnan motiverade folk att röra på sig mer. Det gjorde att han funderade på hur han skulle nå ut till unga vilket tyvärr är en grupp där många rör på sig för lite. Resultatet blev boken Hjärnstark Junior som han skrivit tillsammans med Mats Wänblad.

Här nedan ser ni en bild från klass 7B som är tagen innan jul då de läste Hjärnstark Junior. Eleverna hade även på sig aktivitetsmätare för att se hur mycket de rörde sig på en dag. Detta var en del i skolans arbete med rörelse och fortsatt arbete med vår 6o-minuters rörelseplan. Vi gör allt vi kan för att belysa vikten av hur rörelse kan höja elevernas prestation i skolan och på fritiden. Det är minst lika viktigt i dessa pandemitider då fler elever tenderar att bli stillasittande.

Eleverna fick efter att de läst boken skriva en reflektion och här kan ni ta del av några av elevernas kloka tankar:

  • Rör du på dig så bildas fler celler i din hjärna och det är fler celler som jobbar när du rör på dig. Därför borde alla på jorden röra sig mera så att alla skulle må bättre.
  • Boken ger många exempel på de positiva saker som fysisk aktivitet ger oss. Generellt mår vi mycket bättre av fysisk aktivitet vare dag då vi blir gladare, får mer dopaminkickar, kan tänka snabbare, blir piggare, får bättre koncentrationsförmåga och minskad stress.
  • Det är bra att röra på sig för att man kan fokusera bättre och tänka snabbare, du kan också fokusera i längre sträckor.

Slutligen vill jag be om allas förståelse och tålamod i denna annorlunda situation. Ni är som vanligt välkomna att höra av er till elevernas klasslärare eller mentor om det är något ni funderar över.

Vänliga hälsningar,

Åsa Ekholm, rektor på British Junior